MPaR'12 - artykuł nr 30
Metody pomiaru osiągnięć na kolejnych szczeblach edukacji
Aneta Anna Wiktorzak
Streszczenie:
W pracy sformułowano tezę, że kapitał ludzki jest najbardziej ogólną miarą osiągnięć ucznia/studenta na kolejnych szczeblach edukacji i omówiono metody pomiaru/szacowania jego wartości. Podano definicję kapitału ludzkiego ucznia i opisano etapy jego budowania. Przedstawiono również rolę polskiego sytemu edukacyjnego w tym złożonym procesie. Omówiono dwie zasadnicze metody pomiaru wartości kapitału ludzkiego za pomocą regresji liniowej oraz sztucznych sieci neuronowych. Zaprezentowano wyniki obszernego eksperymentu, którego zasadniczym celem było porównanie praktycznej użyteczności metody regresji liniowej ze sztucznymi sieciami neuronowymi. W eksperymencie przebadano osiągnięcia 156 uczniów/studentów na kolejnych szczeblach edukacji od szkoły podstawowej, przez gimnazjum, liceum, aż po pierwszy rok studiów wyższych. W podsumowaniu sformułowano wnioski dotyczące użyteczności badań tego typu w ogólnym pomiarze wartości firmy, szkoły czy uczelni.
Nota bibliograficzna:
Aneta Anna Wiktorzak. (2012). Metody pomiaru osiągnięć na kolejnych szczeblach edukacji. W: Tadeusz Trzaskalik (red.), Modelowanie Preferencji a Ryzyko '12. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, s. 475-491