MPaR'04 - artykuł nr 6
Wielokryterialny wybór projektu jako oferty przetargowej
Tomasz Błaszczyk
Streszczenie:
Jednorazowe, niepowtarzalne przedsięwzięcia, nazywane również projektami, mogą być realizowane dla zaspokojenia własnych potrzeb lub na rzecz innego podmiotu - klienta. Klient działający w warunkach gospodarki rynkowej dysponuje zazwyczaj (o ile propozycja realizacji projektu spotka się z wystarczającym zainteresowaniem potencjalnych wykonawców - oferentów) możliwością wyboru najkorzystniejszej oferty wykonania zleconych zadań. Wyłonienie najlepszej oferty wiąże się z koniecznością porównania ich względem jednego (lub częściej kilku) kryteriów. Dokonać tego można np. za pomocą syntetycznych ocen generowanych z wykorzystaniem zdefiniowanej przez klienta funkcji użyteczności. Taka technika oceny projektów wykorzystywana bywa między innymi w procedurach przetargowych. W pracy Wielokryterialny wybór projektu jako oferty przetargowej (T. Błaszczyk) przedstawiono problematykę wyboru oferty drogą przetargu nieograniczonego z punktu widzenia oferenta. Rozważania przeprowadzono dla trzech kryteriów oceny: czasu, ceny oraz zakresu projektu.
Nota bibliograficzna:
Tomasz Błaszczyk. (2004). Wielokryterialny wybór projektu jako oferty przetargowej. W: Tadeusz Trzaskalik (red.), Modelowanie Preferencji a Ryzyko '04. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, s. 79-90